آیا شما باغ پرندگان اصفهان مناسب راه هستید؟



با دیدن این وسایل متوجه زحمت و تلاشی که مردمان کویر برای به دست آوردن آب آشامیدنی سالم کشیدهاند خواهید شد. بعد از شاه عباس اول، شاه عباس دوم بخش های دیگری را به کاخ اضافه کرد و با ایوان ها و تالارهایی، شکوه آن را بیشتر کرد. اگه دوست داری این جاذبه زیبا رو از نزدیک ببینی فقط کافیه بعد از سفر به یزد به سمت بلوار منتظر قائم بری و از اونجا وارد خیابون آیت الله کاشانی بشی. آتشکده ورهرام یزد که به آتشکده بهرام نیز معروف است، یکی از جاذبه های دیدنی این شهر است. در تکمیل معرفی آتشکده بهرام یزد باید بگوییم که این آتش در سال ۵۵۲ خورشیدی، از عقدا به اردکان، در روستای ترک آباد رفت. موزه قصر آیینه در خانه ای به نام خانه صراف زاده در سال ۱۳۷۷ تأسیس شد. درختان سر به فلک کشیده سرو، انگور و کاج جلوه خاصی به این باغ بخشیده است. هرچند تاریخ کهنی برای این روستا متصور شدهاند؛ اما برخی قدمت شکلگیری آن را (بهشکل امروزی) به دوره صفویه نسبت میدهند.طبیعت کویری جذاب در میان درختان انار و توت و پسته، بافت تاریخی اصیل روستا، آیین و رسوم ملی و مذهبی آن و سوغات و صنایع دستی این منطقه، توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب میکند. این شهر زیبا تاریخی غنی را در دل خود جای داده است و آثار تاریخی فراوانی در این شهر به ثبت رسیده اند.

مرکز خرید دی تو دی دبی + تصاویر-تور لحظه آخری,تور ارزان , تور استانبول ... یزد یکی از شهرهای مرکزی ایران است که در دل کویر قرار گرفته است. علاوه بر بازدید از مکان های تاریخی، مجموعه ای از انواع صنایع دستی ایران و شهر اصفهان در مراکز خرید این میدان ارائه می شود. این برج نمادی از آیین دفن اموات زرتشتیان است که با اینکه امروزه این روش منسوخ شده اما این مکان جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این میان، آتشکده بهرام یزد از بزرگترین این آتشکدهها و از مشهورترین آتشکدههای ایران به شمار میرود. آتشکده بهرام یزد در ساختمانی قرار دارد که در سال 1313 بنا شد. بعدها به غار اشکفت یزدان اردکان انتقالش دادند و سی سال دیگر هم در این شهر شعله افروخت. قبل از آن نیز به عنوان دادگاه مورد استفاده قرار می گرفت. باقیمانده جسد نیز در میان فضاهای خالی برج به نام استودان قرار می گرفت و به مرور به طبیعت باز می گشت. شاه عباس اول، کوشکی درمیان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهل ستون و غرفه های چهار گوشه آن را در بر می گرفت. همچنین می توانید از غرفه ورودی کلیسای وانک برخی صنایع دستی ارزشمند اصفهان را خریداری کنید. در این مطلب برجستهترین جاهای دیدنی یزد را معرفی کردیم و سعی بر این بود که در توضیحات، به بهترین فصل را برای بازدید از برخی از موارد اشاره کنیم. در ادامه این مطلب قصد داریم برجسته ترین جاذبه های دیدنی شهر یزد را به شما معرفی کنیم تا در صورت سفر به این شهر زیبا به سراغ آن ها بروید. پیشنهاد می کنیم حتما از این شهر تاریخی و جاذبه های آن دیدن کنید. شهر یزد شهری قدیمی و تاریخی است که جاذبه های دیدنی آن بسیار متنوع و زیاد است. عجایب این مکان دیدنی یزد فقط در دخمههایش نیست، بلکه در پایین ارتفاعات ساختمانهای قدیمی بسیاری خواهید دید که محل اقامت کوتاهمدت خانواده درگذشتگان بوده است و حس کنجکاوی شما را برای کشف کردن اسرارشان بر میانگیزد.

نقاشی های پایین دیوار این تالار پذیرایی، همانند عالیقاپو مناظری از تفریحات ییلاقی و روستایی را نشان می دهد. به دلیل قدمت این خانه و آثار ارزشمندی که در این موزه نگهداری می شوند، این مجموعه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. ارمنیهای تاجر که زمانی بهاجبار به اینجا آمدند و شروع به ساختنِ دوباره کردند و نه تنها زندگیِ ازدسترفته را بازیافتند و آفریدند که چیزهایی را هم به اصفهان و ایران اضافه کردند. حضور در نیایشگاهها و آتشکدهها ملزم به رعایت آداب خاصی است. میدان امیرچخماق در خیابان امام خمینی(ره) واقع شده است. این مسیر امروز از سردر قیصریه آغاز و بدون آنکه گردشگر متوجه گذر زمان باشد از میدان امام علی سر در میآورد. مورخان معتقدند که آنچه امروز بهعنوان مسجد جامع اصفهان میشناسیم، بر روی بقایای یک آتشکده ساسانی و با خشت خام و آجر ساخته شده است. این آتش در اصل یکی از سه آتش مقدس زرتشتیان هست که از زمان ساسانیان تا به امروز روشن و شعلهوره. این مکان که برای زرتشتیان مقدس به شمار می رود مکانی برای عبادت و راز و نیاز برای آنان به شمار می آید. این بقعه به صورت هشت ضلعی ساخته شده و معماری بسیار زیبایی دارد. مسیرتان از سی و سه پل تا هشت بهشت، همه پوشیده از درخت است. جلفای اصفهان محل زندگی مسیحیهای شهر با هر گرایشی یعنی پروتستان، ارتدوکس و کاتولیکها بوده و حدود ۴۰۰ سال پیش یعنی دوران شاه عباس صفوی، ارمنیهای اصفهان از کنار رود ارس تا زاینده رود کوچ کرده و در این محل ساکن شدند.

یزد دارای جاذبههای بسیاری است که هر کدام میتواند یک نیم روز شما را در بر بگیرد، از مسجد جامع یزد گرفته تا مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر)، از باغ دولتآباد گرفته تا قدیمیترین محله یزد یعنی فهادان. ارمنیهای اصفهان گروهی از مردم ارمنیتبار جلفا قدیم (جوغا) هستند که پس از کوچ بزرگ از جلفا یعنی در سال ۱۶۰۵ به دستور شاه عباس اول به اصفهان آورده شده و در آنجا ساکن شدند. کوشک باغ متعلق به زمان شاه سلیمان صفوی می باشد که در این دروه باغ تکمیل و اصلاح گردید و در نهایت در سال 1080 با سومین سال سلطنت شاه سلیمان فرآیند ساخت آن به اتمام رسید. تزیینات عالی طلاکاری سالن پادشاهی و اتاقهای طرفین تالار آینه و تابلوهای بزرگ نقاشی تالار پادشاهی که شاهان صفوی را نشان بهترین ماشین ها برای مسافرت در ایران میدهند. تختهای سنتی در حیاط باصفای خانه، اتاقهایی که رو به حیاط باز میشوند و چیدمان اصیل واحدها حس خوب اقامتی متفاوت را به میهمانان نوید میدهند. برخی نام یزد را به «یزدگرد» پادشاه ساسانی نسبت میدهند و عدهای نیز کلمه یزد را همریشه با ایزد و یزدان و بهمعنای پاک و مقدس تعبیر میکنند.«عبدالحسین آیتی» در کتاب «تاریخ یزد» چنین مینویسد:شاید لغت یزد بیشتر سبب شده باشد که نام یزدگرد در بنای آن مقدم بر نام اردشیر گشته؛ ولی بر ما است که دقت در معنی این لغت کرده و بدانیم که یزد و یزدگرد انفکاکناپذیر از هم نیستند. بقعه دوازده امام یزد در نزدیکی زندان اسکندر و بر روی ویرانه های آتشکده ساسانی بنا شده است. کارشناسان بقعه دوازده امام یزد را دومین گنبد شناسنامه دار ایران می دانند و محراب مرمرین آن را به قرن دوم یا سوم نسبت می دهند. زیبایی این شهر بهقدری زیاد است که از آن بهعنوان قلب کویر یاد میشود و بسیاری از افراد زیبایی ایران را در این شهر معنا میکنند.

عکاس: مجتبی عزیزیآبشار پونه زار فریدون شهر از جمله جاذبههای طبیعی بسیار زیبای استان به حساب میآید که هر سال افراد بسیاری از سراسر کشور برای دیدن آن به این منطقه سفر میکنند. موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان یزد که به «موزه ماکار» نیز شهرت دارد، در یک ساختمان قدیمی واقع شده که قدمتش به 80 سال میرسد. زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه بنایی ساخته شده از خشت خام است که در بافت قدیمی شهر یزد و در محله فهادان واقع شده است. ساعت در بنایی خشتی که به زیبایی کاشیکاری و تزئین شده قرار گرفته است. این مجموعه بزرگترین و بهترین مرکز خرید اصفهان و یکی از مراکز خرید بزرگ جهان به شمار میرود. ایجاد میدان بزرگ نقش جهان، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه، مسجد شاه، بازار شاهی، خیابان چهار باغ، شهرک جلفا، کلیساهای تاریخی و… در تواریخ یزد نام سه مدرسه به نام غیاثیه ذکر شده که یکی از آنها در محلهٔ چهار منار بودهاست، محل آن را در سر کوچه بهروک/پَهروک در چهار منار کنار مَسیل (جای سیل گیر، محل عبور سیل، بستر سیل. علاوه بر این وجود حوض آب در جلوی بادگیر باعث می شود که باد از روی آب عبور کند و هوای خنک در سراسر ساختمان بوزد.

1.ورودی: پیش از ورود به محوطه باغ با یک ساختمان دو طبقه مواجه می شوید که در طبقه همکف آن اطلاعاتی پیرامون باغ و بذر گل ها در اختیارتان قرار می گیرد؛ طبقه اول ساختمان همچون ایوانی بوده که در آن می توانید نمایی کلی از باغ را به تماشا بنشینید. این موزه بهاندازه یک قرن قدمت دارد و به دست طادئوس هونانیان در ضلغ شمالی کلیسا بنا شده است. برای بازدید از این کاخ میتوانید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۵ بعد از ظهر به پارک شهید رجایی بروید. باغ دولت آباد در خیابان شهید رجایی واقع شده است. باغ دولت آباد از چندین بخش تشکیل شده: عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت تهرانی، عمارت بهشت آیین، تالار آیینه، آب انبار و باغ ناصر. به این مجموعه اضافه شد و آن را به یکی از دیدنی ترین جاذبه های اصفهان تبدیل کرد. ظاهرا این مردم از شهرهای اطراف نیشابور خود را به روستای کسنویه یزد و سپس مزرعه صدری تفت (باغ نمیر تفتی) میرسانند و در نهایت، برای همیشه در روستای نصرتآباد ساکن میشوند.سرو کهنسال روستا مهمترین جاذبه طبیعی آن به شمار میآید که کنار قناتی در یک باغ کاشته شده است. مگر میشود کسی بنایی به این زیبایی را ببیند و نخواهد که حداقل یک شب را در آن سپری کند؟ اما جالبترین قسمت آتشکده یزد، بهرام آتش مقدسی است که تماشای آن حسی وصف نشدنی را به شما هدیه میکند. بنا بر گفتههای موجود، اکنون پنج آتش بهرام در ایران وجود دارد که از آنها در یزد، شریفآباد، تهران، شیراز و کرمان نگهداری میکنند. میدان امیر چخماق یزد یکی از میدان های تاریخی و مشهور ایران است که در بافت قدیمی شهر یزد قرار گرفته است. مسجد جامع یزد یکی از زیباترین مساجد دنیای اسلام است که در بافت قدیمی شهر یزد واقع شده است.

روستایی که بیشترین تعداد خاندان زرتشتی نمیرانیان را در خود جای داده است.به گفته یکی از بزرگان انجمن زردشتیان روستا، اصالت اهالی به خراسان بر میگردد. با بازدید از این مجموعه، شما با انواع مراسم زرتشتیها آشنا میشوید، ضمن اینکه در قسمت زیرزمین موزه به یک آب انبار راه خواهید یافت که از نظر ساختار به بسیاری از آب انبارهای یزد شباهت دارد. اجداد شما کشاورز بودند؟ اگر دنبال جاهای دیدنی یزد در پاییز هستید، این جاذبه بسیار مناسب است، زیرا در فصل تابستان گرمای هوا امکان یک بازدید دقیق را به شما نمیدهد. قبل از اینکه برنامه بازدید از این اماکن را بچینید، توجه داشته باشید که بسته به روزهای تعطیلی و فصل بازدید، ممکن است ساعت کاری برخی از جاذبه های یزد تغییر کند، بنابراین حتماً قبل از بازدید، از اطلاعات این چنینی مطلع شوید. مسجد جامع یزد کاشیکاری ها و کتیبه های بسیار زیبایی دارد و پلان اصلی آن را با الهام از کعبه به صورت چهارگوش بنا کرده اند. آتشی که در آتشکده یزد روشن مانده است را آتش اصلی یکی از آتشکدههای زمان ساسانی میدانند که در آتشکده آذرفرنبغ (آتشکده کاریان) لارستان فارس شعلهور بود. طبق مستندات تاریخی، این آتش ابتدا در پارسِ دوران ساسانیان شعلهور شد و بعد از آن به مدت هفتصد سال در آتشکده ناهید پارس سوخت.

بعد از مدتی، ۷۰۰ سال در غار اشکفت یزدان شعلهور میماند، سپس آن را از عقدا به اردکان و به روستای (ترک آباد)، سپس (شریف آباد) جابهجا میکنند و ۳۰۰ سال دیگر در آنجا شعلهور میماند. قدمت این روستا را بر اساس سرو کهنسالی که در آن قرار دارد، حدود ۲۰۰ سال تخمین میزنند. به گفته مورخان این مسجد بیش از ۹۰۰ سال قدمت دارد؛ برخی نیز پیشینه آن را بیش از این می دانند و معتقدند که این بنا بر روی خرابه های عبادتگاه ساسانیان ساخته شده است. این درخت کهن و زیبا، یکی از چهار میراث طبیعی شهرستان تفت است که ۵۵۰ سال قدمت دارد و در آبان ماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید. کتیبه هایی در این بقعه کشف شده است که قرآن را به خط کوفی بر روی آنها حکاکی کرده اند. منبت کاری: این هنر مربوط به صنایع چوبی بوده و با تراشیدن و کنده کاری حرفه ای بر روی سطح چوب انجام می شود. آتشکده محلی بوده است که اهالی یک شهر یا روستا، یک آتش را در آنجا روشن نگه میداشتهاند تا هر زمان به آن نیاز داشتند، به آن دسترسی داشته باشند. باغ پرندگان اصفهان به صورت کلی دارای 5 زیستگاه مختلف و یک بخش پژوهشی است که شما میتوانید در هر بخش، از دیدن گونههایی خاص از پرندگان و فضا سازی منحصربهفرد آن لذت ببرید.


[ بازدید : 21572 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
[ دوشنبه 24 مهر 1402 ] [ 18:11 ] [ منتشرکننده خبر ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر